Pyöräilykoulu 5: Maastoon, soralle vai maantielle?
Pyöräilyn parhaita puolia on sen monipuolisuus. Pyöräilyä voi harrastaa monella eri tavalla ja erilaisilla alustoilla. Keskitymme seuraavassa maastopyöräilyn, maantiepyöräilyn ja gravel-pyöräilyn saloihin.
Kirjoittaja: Kalle Kotiranta
Muista aloittaa harjoittelu maltillisesti. Innostumisen ainoa vaara on, että yrität tehdä liian paljon liian lyhyessä ajassa. Asianmukaiset pyöräilyvarusteet ovat olennainen osa harrastusta. Laadukkaan ja sopivan pyörän lisäksi käytetään aina kypärää ja lajiin tarkoitettuja harrastusvälineitä.
Pyörän selkään ei kannata sännätä suurin toivein ja vähäisin tiedoin. Erityisesti aloittavan pyöräilijän on syytä keskittyä harjoittelun säännöllisyyden ja päiväkohtaisuuden opetteluun, sekä harjoittelun monipuolistamiseen ja rytmittämiseen. Jotta kuntosi kehittyy, harjoittele säännöllisesti. Viikoittaiset vakioajat lenkkeilyä varten auttavat pääsemään säännöllisyyteen. Lenkin pituus, ajallinen kesto tai vauhti eivät aluksi ole tärkeitä asioita. Aseta harjoittelullesi tavoite, joka ohjaa toimintaasi. Tavoite voi olla tietty kilometrimäärä kaudessa tai vaikkapa kuntotapahtuma. Hyvä tavoite on realistisesti saavutettavissa, mutta samalla riittävän haastava.
Maastopyörä
Maastopyöräily elää jatkuvassa muutoksessa. Maastopyörien vertailu ja kategorisoiminen ovatkin yhä haastavampia toimenpiteitä. Pyöriä voi vertailla jousituksen, rengas- tai vannekoon tai muiden teknisten ominaisuuksien osalta. Maastopyöräilyssä on erilaisia tyylisuuntia, mutta monesti lajien määritelmien rajat ovat hieman epämääräisiä ja sekoittuvat voimakkaasti keskenään.
Maastopyörällä ajetaan maastossa
Maastopyörän käyttötarkoitus on nimensä mukaisesti päällystämättömien teiden ulkopuolella. Maastopyörällä ajetaan hiekkateillä, pururadoilla, poluilla, juurakoilla, kivikoilla, vaellusreiteillä ja monissa haastavissa olosuhteissa. Kun takavuosina maastopyörät olivat painavia, ovat nykyiset keveimmät pyörät jo alle 10-kiloisia. Paino kulkee toki suhteessa pyörän tyypin, varustelun, osien ja etenkin hinnan kanssa. Pyörän paino vaikuttaa ajoon merkittävästi, koska maastossa kiihdytyksiä ja ylämäkiä riittää.
Eri olosuhteissa
Maastopyöräilyn tyylisuuntaukset säätelevät pyörien kehitystä. Renkaat ovat leventyneet, joustot ovat kasvaneet ja sitä myötä rungot ovat muuttuneet. Perinteinen maastoajo mielletään metsäpoluilla ja muussa sekalaisessa maastossa ajamiseksi. Vaihteleva maasto pitää luonnollisesti sisällään ylä- ja alamäkiä, muttei aivan vaativimpia kivikkoja, juurakkoja ja muita haastavimpia maastopätkiä.
Sähköpyörät
Etenkin maastopyöräilyssä sähkömoottori tuo mahdollisuuksia. Sähkö ei itsessään kuljeta pyörää, vaan se tuo lisää vauhtia ajoon. Kasvanut vauhdin tunne, pidemmät lenkit ja parempi jaksaminen vaativissa maastoissa ovat sähkön etuja. Pyörällä saa hyvän matkavauhdin, sillä sähkö antaa ylämäkiin ja hankaliin paikkoihin potkua ja poistaa turhan jalkautumisen.
Maantiepyöräily
Maantiepyöräilyn parhaita puolia on vauhti ja maisemien nopea vaihtuminen. Maantiepyöräilystä saa eniten irti lajinomaisilla varusteilla, joten esimerkiksi maastopyörällä ajaminen asvaltilla ei ole pidemmän päälle järkevää. Kevyt runko, hyvin rullaavat aerodynaamiset vanteet ja käyrät sarvet tuovat maantiepyöräilyyn tehokkaan yhdistelmän. Pyörän selkään voi houkutella terveyden ylläpito ja sen parantaminen, painonhallinta, kilpailuvietti tai kilometriennätyksen metsästäminen. Pyöräilyä voi harrastaa tavoitteellisesti tai pelkästään liikunnan aiheuttaman hyvän olon vuoksi.
Yksin tai ryhmässä
Maantiepyöräily sopii sekä yksinäiselle sudelle että ryhmäsielulle. Toiset haluavat harjoitella yksin, toisille ryhmässä harjoitteleminen tuo lisämotivaatiota. Ajaminen kaverin kanssa tai isommassa ryhmässä on mainio tapa lisätä harrastuksen säännöllisyyttä ja mielekkyyttä. Pitkillä yhteislenkeillä vetovuoroja jakamalla voidaan tasoittaa erikuntoisten pyöräilijöiden ajoa. Peesissä ajaminen on noin 30 % vetohommia kevyempää. Ota selvää oman alueesi yhteislenkeistä, joita ajetaan yleensä viikonloppuisin, ja mene rohkeasti mukaan. Voit koota myös ympärillesi kaveriporukan, jolla on säännöllinen yhteinen lenkki-ilta.
Maantiepyöräilytapahtumat
Maantiepyöräilyyn kuuluu ryhmäajoa ja erilaiset kokoontumiset. Usein pyöräilyseurojen yhteislenkkeihin kuuluu kahvitauko, etenkin pidemmillä viikonloppulenkeillä. Pidempien lenkkien ajaminen ryhmässä auttaa myös matkalla kohti tavoitteellista tekemistä. Maantiellä 100 km lenkki on tietynlainen ”pitkän matkan standardi”, mutta yhä useammin maantieinnostuksen myötä ajetaan myös pidempiä lenkkejä ja tapahtumia. Yhä useampi pyöräilijä haluaa jossain vaiheessa kokeilla rajojaan ja osallistua kuntotapahtumiin tai kilpailuihin. Maantiepyöräilystä voi kuitenkin nauttia monella eri tavalla, ajaa sitten 20 tai 200 km.
Gravel-pyöräily
Gravel-pyörien suosio on kasvanut viimeisten vuosien aikana merkittävästi. Gravel-pyörän ylivoimainen ominaisuus on, että sillä voi ajaa lähes missä tahansa, päällystetyllä ja päällystämättömällä tiellä. Gravel-pyörä onkin pyörämarkkinoiden monipuolisin pyörä. Gravel tarkoittaa soraa ja gravel-pyörä siten luonnollisesti sorapyörää. Tämä ei ole kuitenkaan ainut totuus asiasta, sillä gravel-pyörät ovat monikäyttöisiä, useille ajoalustoille sopivia pyöriä, joilla on helppo siirtyä päällystetyiltä teiltä sorateille. Gravelilla matka ei katkea päättyvään asfalttitiehen tai pieneen polkupätkään.
Gravel-pyörä on ylivoimaisesti paras pyörä, jos halutaan hankkia yksi pyörä monipuoliseen käyttöön. Gravel-pyörä on tietynlainen maantiepyörän ja maastopyörän sekoitus, joka on oivallinen valinta niin harrasteajoon kuin työmatkoillekin.
Millainen gravel-pyörä on?
Gravel-pyörässä on droppitanko (käyrät sarvet), minkä osalta se muistuttaa maantiepyörää. Gravel-pyörä on varustettu tehokkailla levyjarruilla. Voimansiirto on yhä useammin myös yhdellä etuvaihtajalla varustettu. Toki on täysin makuasia, haluaako käyttää yhtä vai kahta eturatasta.
Gravel-pyörän renkaat ovat leveät (35-45 mm), mikä mahdollistaa alhaisten rengaspaineiden käytön. Tämä tekee ajamisesta vakaata kaikilla pinnoilla ja parantaa pito-ominaisuuksia. Renkaina suositaan tubeless-renkaita, sillä vaikka renkaat ovat hyvin pistosuojattuja, on pienten rengasrikkojen mahdollisuus olemassa. Tubeless-renkaassa oleva paikka-aine huolehtii useimmiten pienten reikien paikkaamisesta ajon aikana.
Liikkujille suunnattu paketti sisältää Puhti-laboratoriopaketin lisäksi liikkujille tärkeitä mittareita. Mukana on esimerkiksi suoritus- ja palautumiskyvyn kannalta tärkeitä testejä kuten raudan ja D-vitamiinin pitoisuudet, magnesium, B12-vitamiini sekä nestetasapainoon liittyvä kalium.
Liikkujille suunnattu paketti sisältää Puhti-laboratoriopaketin lisäksi liikkujille tärkeitä mittareita. Mukana on esimerkiksi suoritus- ja palautumiskyvyn kannalta tärkeitä testejä kuten raudan ja D-vitamiinin pitoisuudet, magnesium ja lisäksi B12-vitamiini, nestetasapainoon liittyvä kalium sekä vapaa laskettu testosteroni.
Pyöräily vaatii kestävyysominaisuuksia, mutta myös tehokkaasti kehittää niitä. Pyöräily kysyy voimaa erityisesti jaloilta, mutta hyvä yleiskunto ja keskivartalon lihaskunto auttavat merkittävästi.
Jos ajat aina samalla vauhdilla, samalla sykkeellä ja suunnilleen saman pituisia lenkkejä, voit olla
varma, että kehitystä ei tapahdu. Monella pyöräilijällä harjoittelu on liian tasapaksua. Monesti
tällaisella pyöräilijällä kunto on hyvä, mutta todellista suorituskykyä ei löydy.
Pyöräily on nautinnollista silloin, kun polkupyörän runko on oikean kokoinen ja pyörä on säädetty
ajajalle sopivaksi. Käymme läpi maastopyöräilyn ja maantiepyöräilyn ajoasentoon liittyviä asioita.
Hyvä ajotekniikka on monen eri tekijän summa. Ajotekniikka pyörän päällä vaihtelee
merkittävästi käytettävän pyörän ja alustan mukaan. Oleellista on tutustua pyörään hyvin,
säätää pyörä itselle sopivaksi ja opetella käyttämään vaihteita ja jarruja.
Vaikka triathlonia voi harrastaa ilman kilpailullisia tavoitteita, on lähes jokaisella triathlonistilla
jonkinlaisia tavoitteita kilpailemisen suhteen. Ns. matalan kynnyksen tapahtumat ovatkin hyvä
vaihtoehto vaativille pidemmän matkan kilpailuille.