Toimitusehdot
Puhti Lab Oy:n toimitusehdot
Voimassa 4.12.2023 alkaen, päivitetty 6.9.2024
Soveltamisala
Näitä yleisiä ehtoja sovelletaan kaikkiin sopimuksiin, joilla Puhti Lab Oy (jäljempänä “palveluntarjoaja“) tarjoaa tuotteita ja palveluita kuluttajille ja/tai yrityksille (“asiakas“). Palvelut kattavat muun ohessa laboratorio- ja muut tutkimukset, hammastarkastukset, valmennukset sekä laskutuksen. Siltä osin kuin asiakas on kuluttaja, nämä ehdot eivät rajoita niitä kuluttajalle kuluttajansuojalain mukaan kuuluvia oikeuksia, joista ei voida toisin sopia.
Sopimuksen syntyminen ja sisältö
Ellei kirjallisesti toisin sovita, sopimus syntyy, kun asiakas tekee tilauksen palveluntarjoajan verkkokaupasta tai yritysasiakkaan tapauksessa, kun palveluntarjoaja hyväksyy yritysasiakkaan sähköpostitse tekemän tilauksen.
Tilaaminen ja palvelut
Palvelut ja tuotteet tilataan palveluntarjoajan verkkokaupasta siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö. Verkkokaupasta tilatessa asiakkaan edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin. Tilaus on voimassa yhden vuoden tilauspäivästä, jona aikana laboratoriotestin ottaminen on mahdollista. Tarjouskampanjoissa tilauksen voimassaoloaika voi kuitenkin olla lyhyempi, tällöin voimassaoloaika ilmoitetaan kampanjan yhteydessä. Palveluntarjoaja ei palauta käyttämättä jääneestä palvelusta maksettua summaa.
Palvelu on tarjolla suomen kielellä. Tilaus vaatii suomalaisen henkilötunnuksen. Oma Puhti -tulosraportille kirjautuminen tapahtuu suomalaisilla pankkitunnuksilla.
Tulosraportilla on yleiset kuvaukset eri testeistä ja asiakkaan tuloksen vertailu viitearvoihin. Mikäli arvot ovat viitearvojen ulkopuolella tai mikäli asiakas epäilee sairautta, asiakkaan tulee ottaa itse yhteyttä lääkäriin. Palveluntarjoaja ei tarjoa neuvontaa tai lääkärin hoitoa tutkimustulosten perusteella. Asiakas voi halutessaan erikseen ostaa Mehiläisen terveydenhoidon ammattihenkilön neuvonnan testituloksiin liittyen OmaMehiläinen-palvelusta. Mehiläisen tuottamiin neuvontapalveluihin sovelletaan Mehiläisen kulloinkin voimassa olevaa hinnastoa ja ehtoja.
Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti; asiakastietojen käsittelystä on kerrottu palveluntarjoajan tietosuojaselosteessa, joka löytyy Puhdin internetsivuilta.
Tilaus- ja maksuvahvistus sekä laboratoriopalvelun tuottaja
Onnistuneen tilauksen ja sen maksun suorittamisen jälkeen jälkeen asiakkaan sähköpostiin lähetetään tilausvahvistus. Vahvistusviestien lähettäminen edellyttää sähköpostiosoitteen antamista tilauksen yhteydessä.
Tilaus on voimassa yhden (1) vuoden tilauspäivästä, jona aikana laboratoriotestin ottaminen tai muun palvelun käyttäminen on mahdollista, ellei palvelukohtaisesti ole ilmoitettu muuta tästä poikkeavaa aikaa. Hammastarkastusten osalta voimassaolo on kolme (3) kuukautta tilauspäivästä. Näytteen ottaminen ja analysointi tapahtuu Mehiläisen toimesta, joka vastaa laboratoriopalvelun tuottamisesta ja tulosten oikeellisuudesta.
Toimitustavat ja toimitusaika
Näytteen voi ottaa Mehiläisen toimipisteissä useilla eri paikkakunnilla Suomessa. Mehiläisen toimipisteiden yhteystiedot on mainittu toimipisteet-sivulla. Näytteenotossa voi käydä useimmissa Mehiläisen toimipisteissä ajanvarauksella laboratorioiden aukioloaikoina. Asiakkaan tulee varmistaa aukioloajat erikseen Mehiläisen internetsivuilta tai ajanvarauksesta.
Mikäli asiakas haluaa vaihtaa jo varattua näytteenottoaikaa, asiakkaan tulee ottaa yhteyttä suoraan Mehiläisen asiakaspalveluun viimeistään ajanvarausta edeltävänä päivänä. Mehiläinen varaa oikeuden laskuttaa myöhemmin peruutetuista tai kokonaan peruuttamattomista palveluista.
Näytteenoton jälkeen asiakas pääsee katsomaan tuloksia Oma Puhti -sivulta, yleensä jo testiä seuraavana päivänä. Osassa näytteistä tulosten valmistumisaika voi kuitenkin olla pidempi, useampia päiviä tai viikkoja.
Hinnat
Tuotteiden ja palveluiden osalta sovelletaan kulloinkin voimassa olevia hinnastoja. Lisäksi alle 40 euron hintaiseen tilaukseen lisätään 10 euron näytteenottomaksu.
Laboratoriotutkimusten arvonlisävero 0%.
Puhdin välittämät valmennuspalvelut, alv 25,5%.
Maksaminen ja maksutavat
Asiakkaan käytössä ovat seuraavat maksutavat:
- Kaikkien kotimaisten pankkien verkkomaksupainikkeet: Nordea, Osuuspankki, Danske Bank, Säästöpankki, Oma Säästöpankki, POP Pankki, Aktia, Handelsbanken, Ålandsbanken ja S-Pankki.
- Korttimaksaminen: Visa Electron, Visa, Mastercard, American Express, Eurocard
- EPassi hyvinvointi
- Mobiili/verkkomaksaminen: MobilePay ja Siirto.
- Apple Pay
- Nordea B2B
- Lasku- ja osamaksupalvelut: Walley, OP Lasku, OP Tililuotto
Lasku- ja osamaksupalveluissa noudatetaan niiden kulloinkin voimassa olevia kyseisen luotonantajan ehtoja. Tarkemmat sovellettavat ehdot on kuvattu kunkin lasku- ja osamaksupalveluntarjoajan internetsivuilla. Puhti ei takaa näissä ehdoissa ilmoitettujen lasku- ja osamaksupalveluiden tietojen ajantasaisuutta.
Walley Lasku/Osamaksu
Joustoa ja valinnanvapautta – maksa kerralla tai osissa, valitsemassasi tahdissa
Lasku ja tililuotto antavat sinulle lisää aikaa verkkokauppaostostesi maksamiseen. Niitä käyttämällä voit odotella tilauksesi saapumista rauhassa ennen sen maksamista. Maksun voit tehdä joko kerralla laskulla tai pienemmissä osissa tililuotolla, jolloin voit suorittaa kuukausittain sinulle parhaiten sopivan summan ja jakaa maksun enintään 36 kuukauden ajalle.
Laskulla ilmaista maksuaikaa – turvallista ja helppoa asiointia
Laskulla saat aina 30 päivää korotonta maksuaikaa verkkokauppaostoksillesi. Pitkä maksuaika mahdollistaa sen, että ehdit tarkistaa ostoksesi ja tarvittaessa palauttaa sen ennen laskun erääntymistä.
Maksuaikaa hyödyntääksesi tarvitset myönteisen luottopäätöksen, jonka hakeminen käy helposti ostotapahtuman yhteydessä. Voit hakea sitä, jos olet vähintään 18 vuoden ikäinen ja sinulla on suomalainen henkilötunnus sekä vakituinen, virallinen kotiosoite Suomessa. Myös luottotietosi tarkistetaan Bisnode Finland Oy:n rekisteristä.
Maksutapaa voidaan käyttää jopa 5 000€ ostoksiin.
Kun olet saanut myönteisen luottopäätöksen sekä vahvistanut ostotapahtuman, saat laskun ostoksestasi sähköpostiisi. Jos haluat maksaa laskun pienemmissä osissa ja sinulle paremmin sopivalla maksuajalla (1-36 kk), sinun tulee tehdä jatkuvaa luottoa koskeva luottosopimus Norion Bank AB:n kanssa kirjautumalla Omille Sivuille osoitteessa my.walley.fi. Luottosopimuksen allekirjoittamisen yhteydessä sinulle myönnetään luottoraja, joka on käytettävissä myöhempiin ostoksiin luottoehtojen mukaisesti.
Kun sinulla on voimassa oleva luottosopimus, sinun tulee maksaa eräpäivään mennessä vain saamallasi laskulla mainittu vähimmäissumma mutta voit halutessasi suorittaa myös tätä suuremman summan. Sen jälkeen sinulle lähetetään kuukausittain sähköpostitse tililasku, kunnes luotto on kokonaan maksettu. Voit aina halutessasi lyhentää luottoasi myös tililaskulla mainittua vähimmäissummaa suuremmissa osissa.
Luottokustannukset ja luottoesimerkki: KAUPPIAAN NIMI verkkokaupassa sovelletaan kampanjaehtoja, joiden mukaisesti tililuoton korko on 19,2% nimellisenä vuosikorkona ilmaistuna ja kuukausimaksu on 2,95€ kuukaudessa (ensimmäisellä laskulla 3,80€). Jos myönnetty luottoraja on 1 000€ ja se on kokonaisuudessaan käytetty KAUPPIAAN NIMI verkkokaupasta tehtyihin ostoksiin sekä luotto maksetaan takaisin 36 kuukauden aikana, sovellettavilla kampanjaehdoilla todellinen vuosikorko on 28,6%, luottokustannusten yhteismäärä 403€, maksettava kokonaismäärä 1 403€ ja maksuerien lukumäärä 36 kpl. Viivästyneistä maksuista veloitetaan lainmukaiset muistutusmaksut ja perintäkulut sekä korkoa viivästyneeltä ajalta.
Luottoehdot
Laskun ja luoton myöntäjä on Norion Bank AB, organisaationumero 556597-0513, joka on Walley-tavaramerkin rekisteröity haltija.
Lilla Bommens Torg 11, Box 11914, SE-404 39. Lisätietoja: https://www.norionbank.fi/tietoja-yrityksesta/norion-bank-group-fi/tuotemerkit
Saat täydelliset ehdot ja tiedot Walley Laskusta ja Tililuotosta seuraavista linkeistä: Tarkempi palvelukuvaus: https://www.walley.fi/asiakaspalvelu/ Yleiset lasku- ja tililuottoehdot: https://cdn.walleypay.com/terms/Terms_FI.pdf Vakiomuotoiset Eurooppalaiset kuluttajaluottoehdot: https://cdn.walleypay.com/terms/SECCI_FI.pdf
OP Lasku
Kun kuluttaja haluaa maksaa OP Laskulla, hän valitsee sen maksutavaksi verkkokaupan kassalla. Luottopäätös tulee heti, ja kuluttaja voi päättää myöhemmin, maksaako summan kokonaan vai erissä.
Maksutavan käyttö edellyttää yli 20 vuoden ikää, maksukykyä sekä suomalaisen pankin verkkopalvelutunnuksia.
Luottopäätös perustuu maksukykyä koskevaan kokonaisarvioon. Sen vuoksi käyttöönoton yhteydessä kysytään tulot ja velanhoitomenot sekä tarkastetaan luottotiedot.
OP Lasku tarjoaa 45 päivää korotonta maksuaikaa sekä mahdollisuuden maksaa erissä. Laskuun lisätään tilinhoitomaksu 2,95€, ja erissä maksaessa vuosikorko on 19,00%. Jos kuluttaja maksaa laskusta minimierän, se siirtyy automaattisesti erämaksuun.
OP Lasku auttaa kuluttajaa pysymään kärryillä tilanteestaan: laskut lähetetään sähköpostitse, muistutukset tekstiviestitse. Lisätietoja: https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/paivittaiset/maksaminen/op-lasku/tuotetiedot-ja-hinnasto
OP Tililuotto
Lisätietoja: https://www.paytrail.com/hubfs/sopimukset-ja-ehdot/OP-Tililuotto-Kuluttajalle.pdf
Maksupalvelutarjoaja
Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa.
Peruutusoikeus ja palautusehdot
Kuluttaja-asiakkaalla on kuluttajansuojalain mukainen oikeus peruuttaa tilaus 14 vuorokauden kuluessa tilauksen vastaanottamisesta.
Edellä mainitusta huolimatta palvelun luonteesta johtuen peruutus on kuitenkin tehtävä aina ennen näytteen tai muun testin ottamista tai ennen muun palvelun käyttämistä. Puhdin välittämissä valmennuspalveluissa peruuttaminen on tehtävä ennen ensimmäistä keskustelua valmentajan kanssa.
Näytteenoton tai muun palvelun käyttämisen jälkeen asiakkaalla ei ole enää peruutusoikeutta.
Asiakkaan tulee merkitä peruutusilmoitukseen nimi, osoite, tilauspäivä, tuote ja se tulee lähettää sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu@puhti.fi tai postitse alla olevaan palautusosoitteeseen.
Puhti Lab Oy / Asiakaspalvelu
Arkadiankatu 6
00100 Helsinki
Mikäli peruutus on tehty määräajassa ja ennen näytteen tai testin ottamista tai muun palvelun käyttämistä, Palveluntarjoaja palauttaa asiakkaan maksaman summan kokonaisuudessaan 14 päivän kuluessa peruutusilmoituksen saapumisesta.
Palvelua koskevien palautteiden ja vaatimusten käsittely
Mikäli tuote ei vastaa tilausta, asiakkaan tulee ilmoittaa virheestä ja mahdollisista vaatimuksista palveluntarjoajalle viimeistään 14 päivän kuluessa sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@puhti.fi tai soittamalla asiakaspalveluun puh. 010 338 7049.
Ylivoimainen este
Palveluntarjoaja ei ole vastuussa viivästyksistä tai muista velvoitteiden rikkomisista, jotka aiheutuvat palveluntarjoajista riippumattomista syistä. Palveluntarjoajista riippumattomiksi syiksi katsotaan lakko tai muu työtaistelutoimenpide, tulipalo, sairaalabakteeri keskeytymisen tai muun viivästymisen syynä, keskeytys sähkönjakelussa, tietoliikenneyhteyksissä taikka tietojärjestelmien toiminnassa, julkisoikeudellinen toimenpide tai muu sellainen syy, jota palveluntarjoaja ei voi kohtuudella poistaa.
Vahingonkorvaus
Palveluntarjoajan vastuu rajoittuu palvelusta maksettuun hintaan. Välillisiä vahinkoja ei korvata.